ZipSki

Ben jij op zoek naar een goede voorbereiding voor je wintersport? Dan kan deze vorm van trainen iets voor jou zijn. We gaan 8 weken lang, 1 en/of 2 x per week samen in de hoogtekamer trainen met een aantal anderen. We zullen dan op een gesimuleerde hoogte van 2000 tot 3000m gaan trainen. Met als voordeel dat je lijf al gewend is aan hoogte als je op wintersport gaat. De oefeningen die je gaat doen zijn er op gericht om je benen en core te trainen zodat je tijdens je wintersport vakantie makkelijker de berg af zoeft.

Hoogtekamer: hoe werkt het?

Het principe achter hoogtetraining is even simpel als complex. Hoogtetraining wil letterlijk zeggen dat training plaatsvindt op hoogte. Het is dus te vergelijken met trainen en sporten in de bergen. In berglucht zit minder zuurstof dan op zeeniveau. Op zeeniveau bevindt zich normaal gesproken 20.9% zuurstof, als we naar een hoogte gaan van 2500 meter is dat rond de 15.5%.

De werking is vervolgens eenvoudig. Je ademt lucht in met minder zuurstof waardoor het lichaam wordt geprikkeld. In de nieren bevinden zich gevoelige cellen die op het zuurstoftekort reageren en stimuleren de aanmaak van erytropoёtine. Dit hormoon stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen.

Rode bloedcellen binden zuurstofcellen waardoor het zuurstoftransport verhoogt. Hierbij verhoogt ook de zuurstofopname in spieren en organen. De doorbloeding van de spieren versterkt en daarnaast verbetert het ook de stofwisseling.

Voordelen voor sporters en andere doelgroepen als zij trainen op hoogte zijn:

  • verbetering van conditie, prestatie en uithoudingsvermogen.
  • sneller herstel na training
  • versneld gewichtsverlies
  • verbetering van de vetverbranding
  • vermindering spiervermoeidheid
  • verlaging van bloeddruk en cholesterol
  • versnelde terugkeer op niveau na blessures
  • verbeterde stofwisseling